Члени Комітету розглянули пропозиції Президента України до Закону,
прийнятого Верховною Радою 7 липня поточного року (проект реєстр. №2706).
Під час обговорення народні депутати відзначили, що прийнятим Законом
передбачено встановити мораторій на нарахування та стягнення неустойки (пені,
штрафів) та інших фінансових санкцій енергопостачальними компаніями у разі
несвоєчасного здійснення платежів за використаний природний газ та послуги з
його транспортування та електричну енергію суб’єктам господарювання, для яких
тариф на теплову енергію та послуги з централізованого водопостачання та
водовідведення було встановлено нижче собівартості з урахуванням граничного
рівня рентабельності та повністю невідшкодовані втрати та збитки внаслідок
встановлення таких тарифів, а також невідшкодовані збитки внаслідок надання
пільг з оплати за спожиту теплову енергію окремим категоріям споживачів, до
моменту отримання ними відшкодування втрат та збитків в установленому порядку.
За час очікування законопроектом розгляду у Верховній Раді до Комітету
надійшло понад 200 листів з усіх регіонів країни від обласних державних
адміністрацій, міських голів та керівників підприємств тепло-, водопостачання з
проханням прискорити прийняття проекту як закону, оскільки ситуація щомісячно
погіршується і невиправдана заборгованість зростає, що може призвести до зриву
початку та стабільного проходження опалювального сезону 2016-2017 років.
Наприкінці 2015р. - початку 2016р. рахунки більшості підприємств
теплокомуненерго були арештовані за позовами НАК «Нафтогаз України» щодо
стягнення штрафних санкцій. За даними Мінрегіону, арештовані рахунки 89
найбільших теплопостачальних підприємств країни в тому числі у Києві, Львові,
Житомирі, Харкові, Вінниці, Запоріжжі тощо. Арешт рахунків блокує діяльність
цих підприємств, ставить під загрозу теплозабезпечення обласних і районних
центрів, зриває підготовку теплоенергетичного комплексу до наступного
опалювального сезону.
За даними Мінрегіону станом на 1 серпня 2016 року борг державного бюджету
перед теплопостачальними підприємствами складає 7,5 млрд. гривень. Своєчасне
погашення зазначеного боргу з державного бюджету дозволило б багатьом
теплопостачальним підприємствам в повному обсязі розрахуватися по боргах за газ
перед НАК «Нафтогаз України», нараховані ним штрафні санкції сягнули 4,6 млрд.
гривень (24% загального обсягу боргу).
Президент України Незважаючи на звернення народних депутатів (лист від 13
липня 2016 р. № 04-12/10-791), підтримку Мінрегіону та Мінюсту, відповідно до
частини другої статті 94 Конституції України Президент України повернув
вказаний Закон з пропозицією його відхилити, зазначивши, що його реалізація
негативно вплине на здатність НАК «Нафтогаз України» виконувати свої фінансові
зобов’язання.
Враховуючи актуальність та соціальну значущість питання сталого проходження
опалювального сезону 2016-2017 років Комітет прийняв рішення щодо процедурних
питань розгляду вказаних Пропозицій (зауважень) Президента України до
зазначеного Закону:
- під час голосування у Верховній Раді пропозиції Президента України про
необхідність відхилення поверненого ним Закону - вето не підтримувати;
- у разі не підтримання долання вето та не прийняття після повторного
розгляду поверненого Закону - проголосувати рішення Верховної Ради про
направлення зазначеного Закону на доопрацювання до Комітету з питань
будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства (як головного
комітету) для його повторного внесення на розгляд Верховної Ради у 30-денний
строк та про його позачерговий розгляд протягом п’ятої сесії.